Amikor az ideológia átveszi a józan ész helyét… Zuhanórepülésben az elektromos autók értékesítése I.

Mai írásunk elsősorban a Volkswagennel foglalkozik.

A gyártónál kialakult helyzetet Holger Douglasnak a Tichys Einblick – (Tichy rálátása) c. internetes és nyomtatott formában is megjelenő hetilap írása alapján ismertetjük.

Riadó a VW-nél

A vásárlók alig vesznek elektromos autót, derül ki abból a tájékoztatóból, amelyet Thomas Schäfer, a VW márkafőnöke 2023 júliusában tartott világszerte mintegy 2000 vezetőnek. A márkafőnök „végső ébresztőnek” nevezte beszédét. Schäfer a kiadások azonnali leállítását rendelte el.

A legnagyobb rövid- és középtávú kockázatot a wolfsburgi márka számára az elektromos autó iránti kereslet összeomlása jelenti. A VW azonban nemrég további gyártósorokat hozott létre a VW-ID elektromos modellhez Emdenben, Brüsszelben és Wolfsburgban. A Volkswagen zwickaui üzemét már teljes egészében átállították az elektromos járművek gyártására 2020-ban. Ez egyben az első német Volkswagen-gyár, amelyet teljes egészében elektromos autókra állítanak át.

A Manager-Magazin szerint hasonló értékesítési  problémákkal küzd az Audi, Tesla, Renault, Mercedes.

Nehéz idők az elektromos autók számára

Hangzatos nevekben nem volt hiány a gyártónál. Az elektromos mobilitásra való átfogó átállási programot „Transform 2025+”-nak nevezték el. Zwickauban az elektromos járműveket az úgynevezett MEB platformon (Modular Electric Building Kit) gyártják, amelyet kifejezetten az elektromos járművek számára fejlesztettek ki.
Senki sem kérdezte meg – legalábbis nyilvánosan nem, hogy mi van, ha a sok szép elektromos autót alig akarják megvenni. A politikailag előírt villanyautó-eufóriában a vállalat részéről alig mert valaki nyilvánosan kételkedni, hogy valóban az elektromos autó lesz-e a jövő közlekedési formája. Netán kiderül, hogy Herbert Diess, az egykori elektromos megszállott VW-főnök a VW sírásója? [1]

Ő még hevesen tapsolt, amikor Merkel elrendelte, hogy 2020-ra egymillió elektromos autó legyen az utakon. Ő volt a kancellár. Ahogy az a tervgazdaságokban lenni szokott, ezt a „célt” a hatalmas támogatások ellenére sem sikerült elérni. Az egymilliós darabszámot 2023. január 1-jén érték el. A német Szövetségi Közlekedési Hatóság szerint összesen 48 millió személygépkocsi van. [Közzétevő: A darabszám egy dolog. A futáskilométer pedig a másik, a valóságnak inkább megfelelő mérőszám.]

De már most is túl sok elektromos autó foglalja a helyet, panaszkodnak a kereskedők. „Némelyiküknél nemrég egész teherautónyi járművet raknak le  kérés nélkül az ID elektromos márkacsaládból.” – mondja a Manager Magazinnak egy VW-kereskedő. „Nem tudjuk, hova tenni őket”. Különösen keserű: a belső égésű autók iránti kereslet nem tudja kompenzálni a hiányt, áll a jelentésben.
A VW már el is küldte a kölcsönzött munkaerő egy részét a gyárakból. Zwickauban például Thomas Schäfer háromról két műszakra akar átállni.

Az elektromos autó iránti érdektelenség valószínűleg szeptembertől tovább fokozódik, mert akkor már egyáltalán nem lesz elektromos támogatás a flottavásárlóknak. Ha a támogatások megszűnnek, az eladások összeomlanak. Túl rövid a hatótávolság és túl drága – ki vásárolna egy olyan autót, amely drágább, mint a meglévő, de alacsonyabb teljesítményű? [Közzétevő: Az elektromobilitás problémáit itt foglaltuk össze hat pontban.] A politikai propaganda az autók elektromos meghajtásáról – a túl drága és egyre szűkösebben elérhető elektromos áram mellett – egyenesen nevetséges.

Mindez nem újdonság; mi a TE-nél már régen megneveztük a fizikának nevezett ünneprontót, és megneveztük az akkumulátoros hajtás fizikai és műszaki korlátait. Az elektrokémia nagyrészt ki van fejlesztve, a hatótávolságot lényegében csak úgy lehet növelni, ha több akkumulátortömeget pakolunk az autóba. Ettől még nehezebb lesz, mint amilyen már most is. A dolgok csak akkor mehetnek tovább, ha egy alapvetően új ötlet születik – de ez még csak a látóhatáron sincs.

Fritz Indra nyugalmazott motorfejlesztő nem fárad bele, hogy rámutasson: a belsőégésű motorok 2035-től tervezett betiltása be fog dőlni. Indra számos autógyártónál dolgozott motorfejlesztéssel, ismeri a termodinamikát és Carnot urat. Azt is tudja, hogy az autógyártók még mindig dolgoznak új belsőégésű motorokon. Csakhogy ezeket már nem Németországban, a motorok korábbi fejlesztő országában gyártják.
Ez egyébként nem német jelenség: Kínából érkeznek képek az eladatlan e-autók óriási raktárkészleteiről.

Az elektromos autó ideológiának tehát nagy esélye van arra, hogy egy napon egy őrült, politikailag determinált iparpolitika szimbólumává váljon – használt és nem használt elektromos autók gigantikus hegyeivel.

Hasonló példa: azok a szélturbinák és fotovoltaikus erőművek, amelyek rengeteg hulladékot hagynak maguk után, amit senki sem tud hová tenni. A már nem szükséges szélturbinák rotorlapátjait elássák. Ez nem működik túl jól az elektromos autók mennyiségével.

A következő alkalommal a kínai helyzetről számolunk be. Hogy bajok lesznek az e-autók értékesítésével, már ez év februárjában figyelmeztetett az Inside-digital.

Látva továbbá, hogy a magyar iparpolitika a gigantikus akkumulátorgyártó kapacitások Magyarországra csábításával úgy viselkedik, mint aki mindent egy kártyára akar föltenni, megkérdezzük: Van-e a magyar kormánynak B-terve arra az esetre, ha a beruházók a kereslet hiányában sorra bezárják magyarországi üzemeiket?

A magyar állam az akkumulátorgyártó és elektromos járműgyártó cégek beruházásait néhány év alatt 1050 milliárd Ft-tal támogatta, amely összeg pontosan megegyezik a 2004 és 2023 között eddig egyedi kormánydöntéssel kiosztott 446 projekt kormány általi támogatásával. Az összeg tartalmazza az ipari parkok létesítésének és az infrastruktúra kiépítésének költségeit is. (24.hu) Így egy munkahely létesítését a kormány 64 millió Ft-tal támogatta.

A hír márciusi keltezésű, tehát az azóta hozott kormánydöntéseket (újabb beruházás, újabb állami támogatás Nyíregyházán) még nem tartalmazza.

[1] Erre részben választ ad a mai általános német közhangulat. Aki csak egy hajszálnyit is kételkedik a politika és média által előírt narratívában, arra könnyen rásüthetik a boszorkány klímatagadó, vírustagadó bélyeget. Ami tudvalevőleg nem tragédia egy munkanélkülinél, segédmunkásnál, egy magasabb pozícióban lévő személy azonban evvel a bélyeggel elvágta magát az előremeneteltől.

2023 július
Közzéteszi:
Király József
okl. vegyészmérnök

Tetszett a cikk? Amennyiben igen, fejezze ki tetszését a
részünkre nyújtott támogatással 300 Ft értékben.
Bankszámlaszámom: – Király József –
10205000-12199224-00000000 (K&H)
A közleményben kérjük megadni: klímarealista.

 

Print Friendly, PDF & Email